logowanie

matematyka » forum » matematyka » temat

Wysokość procenta na podstawie położenia

ostatnie wiadomości  |  regulamin  |  latex

AutorWiadomość

mentaris
postów: 3
2017-11-15 14:56:29

Witam, na potrzeby projektu wpadłem na takie rozwiązanie. Niestety jako że ja nie znam się na matematyce, potrzebuje kogoś wprawnego kto potrafiłby przekuć to na wzór.


http://ifotos.pl/z/qxhapwq

Ta funkcja ma tylko oś X. Środek (punkt zero) nadaje wartość 100%. Ramy trójkąta odwzorowują jednolitą zmianę wartości procenta. Im bardziej oddalisz się od środka, nie ważne od strony, procent się zmniejszy i odwrotnie, im bardziej przybliżysz tym się zwiększy. Potrzebuję wzoru który obliczyłby jaki procent ma punkt znajdujący się w którymś z miejsc na odcinku na osi x. Dwie pionowe linie f i g odznaczają końce odcinka znajdującego się na osi x.

Ktoś mi pomógł i nakierował, podając taki wzór
procent = max procent/odleglosc od punktu zero
Działa on, jednakże mi zależy na decydowaniu o zasięgu. Czyli szybkość spadania, bądź zwiększania się procenta, zależna jest od długości odcinka, zasięgu.

Wie może ktoś, jak to wykonać?


tumor
postów: 8070
2017-11-15 22:17:44

Dla x dodatnich będzie

$\frac{x}{g}*100\%$

dla ujemnych

$\frac{x}{f}*100\%$

oczywiście póki jesteśmy między f a g.
We wzorach x oznacza argument, dla którego chcemy policzyć wartość %.




mentaris
postów: 3
2017-11-16 20:38:48

Chyba trochę źle podpisałem, wybacz, to właśnie ze względu mojej nikłej znajomości matematyki.

oś x jest tylko dodatnia. Dopisałem że środek jest punktem zero, tylko dlatego że osoba która mi próbowała pomóc tak napisała.
Może to, to cię zmyliło. Tak więc z góry przepraszam.

Tak więc twój wzór działa, jednakże patrząc z perspektywy dodatniej osi x, procent argumentu po przekroczeniu środka(100%), zamiast zacząć spadać, dalej wzrasta aż do jego podwojenia, czyli 200%.

Muszę też wspomnieć o fakcie, iż odległości po obu stronach od środka, zawsze będą identyczne. Tak jak na obrazku.