logowanie

matematyka » forum » forum zadaniowe - uczelnie wyższe » zadanie

Algebra, zadanie nr 4839

ostatnie wiadomości  |  regulamin  |  latex

AutorZadanie / Rozwiązanie

mostu
postów: 1
2016-10-07 17:06:31

Witam, zacząłem studia i zupełnie nie ogarniam liczb zespolonych. Dodawanie i mnożenie dwóch nawiasów jeszcze mi idzie, ale na tych przykładach poległem:

c) (4+i)(i-2i)(-3i+2i)
d) ($\sqrt{5}-i\sqrt{3})\times(\sqrt{5}+i\sqrt{3})
e) \frac{3+i}{2-i}
f) \frac{(4+5i)(2-i)}{3+i}
g) \frac{i\times(1-i\sqrt{3})^{2}}{\sqrt{3}+i}$


tumor
postów: 8070
2016-10-07 17:16:39

c) przemnóż sobie pierwszy nawias z drugim, a dopiero wynik pomnóż przez trzeci. Od gimnazjum się tak robi.

W gimnazjum wprowadzamy algebrę. Tam się pojawiają literki. I na przykład
$(3+x)(5-7x)=15-21x+5x-7x^2$

Jeśli tą literką jest "i" a nie "x" to nie ma żadnej różnicy w wykonywaniu działań. Daj gimnazjaliście - zrobi.

Natomiast skądinąd $i^2=-1$ Zatem gdziekolwiek pojawia się $i^2$, tam wystarczy zamiast tego zmienić znak.
$8i^2=-8$
$5i^3=-5i$
$i^{10}=-1$

Zatem naprawdę możesz robić przykłady, jakby zamiast "i" stał "x" a potem pozbywać się "i" do odpowiednich potęg.

---

e) pamiętasz usuwanie niewymierności z mianownika?
$\frac{1}{2-\sqrt{3}}=
\frac{1}{2-\sqrt{3}}*\frac{2+\sqrt{3}}{2+\sqrt{3}}=\frac{2+\sqrt{3}}{4-3}=..$

działało dlatego, że jeśli zastosowaliśmy w mianowniku do pierwiastków drugiego stopnia wzór $(a-b)(a+b)=a^2-b^2$, to pierwiastki drugiego stopnia znikają (przez to, że podnosimy je do kwadratu).
Liczba "i" też, jak napisałem, znika podniesiona do kwadratu, dlatego będziemy mnożyć dokładnie analogicznie jak przy usuwaniu niewymierności

$\frac{3+i}{2-i}*\frac{2+i}{2+i}=...$

f), g) podobnie

---

Ogólnie studia są jak gimnazjum, tylko bez dużych liczb.

strony: 1

Prawo do pisania przysługuje tylko zalogowanym użytkownikom. Zaloguj się lub zarejestruj





© 2019 Mariusz Śliwiński      o serwisie | kontakt   drukuj