logowanie


matematyka » ciekawostki » gry » gry planszowe » gra go » wprowadzenie

Zasady gry GO

Wprowadzenie - Reguły podstawowe
Lekcja 1 - Zdobywanie punktów
Lekcja 2 - Zbijanie łańcuchów
Lekcja 3 - Ruch samobójczy
Lekcja 4 - Zasada ko
Lekcja 5 - Terytorium
Lekcja 6 - Żywe i martwe piony
Lekcja 7 - Łapanie pionów
Lekcja 8 - Fałszywe oczy
Lekcja 9 - Duże oczy i seki

Podstawowe reguły gry GO

Na początku plansza jest pusta (rysunek 1). Gracz, który gra czarnymi pionami (nazywany odtąd Czarnym) rozpoczyna grę. Ruch polega na postawieniu piona na skrzyżowaniu linii (rysunek 2). Następnie Biały umieszcza swojego piona. Czarne i Białe grają na zmianę. W zasadzie można stawiać piona w dowolnym nie zajętym punkcie planszy (skrzyżowanie linii). Można stawiać piony również na brzegu i w rogach planszy (rysunek 3). Celem gry jest kontrolowanie większej niż przeciwnik części planszy. Gracz zdobywa punkty otaczając puste skrzyżowania (terytorium) lub zbijając piony przeciwnika. W przykładzie na rysunku 4 - Białe otoczyły 10 punktów, Czarne 15.

rys 1 rys 2
Początek gry - plansza jest pusta Ruch polega na postawieniu piona na skrzyżowaniu linii
rys 3 rys 4
Można stawiać piony również na brzegu i w rogach planszy Ruch polega na postawieniu piona na skrzyżowaniu linii

Następna lekcja - Zdobywanie punktów

© 2024 math.edu.pl      kontakt