logowanie


matematyka » ciekawostki » gry » gry planszowe » gra go » lekcja 5

Zasady gry GO

Wprowadzenie - Reguły podstawowe
Lekcja 1 - Zdobywanie punktów
Lekcja 2 - Zbijanie łańcuchów
Lekcja 3 - Ruch samobójczy
Lekcja 4 - Zasada ko
Lekcja 5 - Terytorium
Lekcja 6 - Żywe i martwe piony
Lekcja 7 - Łapanie pionów
Lekcja 8 - Fałszywe oczy
Lekcja 9 - Duże oczy i seki

Lekcja 5 - Terytorium

Zbijanie pionów jest tylko jedna ze składowych GO. Drugą jest otaczanie terytorium. Gdy gra jest zakończona gracze otrzymują punkty za zbite piony oraz terytorium, które otoczyli. Terytorium tworzą puste przecięcia linii, które są otoczone przez piony jednego koloru. Gracz otrzymuje jeden punkt za każde puste przecięcie w jego terytorium. Rysunek 19 przedstawia teren Białego, który wynosi 12 punktów. Rysunek 20 to plansza po zakończonej grze. Czarny zbił 1 piona, Biały dwa. Czarny nie widzi możliwości zagrania ani jednego efektywnego ruchu, więc uważa grę za zakończoną i mówi pas. Biały może wykonać ruch ale też uważa grę za zakończoną i mówi pas. Jeżeli obaj gracze pasują to gra się kończy. Czas na liczenie punktów. Czarny ma 13 punktów terenu i 1 zbity pion, to razem 14 punktów. Biały ma 10 punktów terenu i 2 zbite piony - razem 12 punktów.

rys 19 rys 20

Następna lekcja - Żywe i martwe piony

© 2024 math.edu.pl      kontakt