Zasady gry GO
Wprowadzenie - Reguły podstawowe
Lekcja 1 - Zdobywanie punktów
Lekcja 2 - Zbijanie łańcuchów
Lekcja 3 - Ruch samobójczy
Lekcja 4 - Zasada ko
Lekcja 5 - Terytorium
Lekcja 6 - Żywe i martwe piony
Lekcja 7 - Łapanie pionów
Lekcja 8 - Fałszywe oczy
Lekcja 9 - Duże oczy i seki
Lekcja 4 - Zasada ko
Przyjrzyjmy się sytuacji na planszy z rysunku 17. Biały pion w centrum
ma tylko jeden oddech. Czarny może zatem zbić białego piona (rysunek 18)
Po zbiciu białego to Czarny ma teraz tylko jeden oddech. Gdyby Biały
mógł zbić tego piona odbijając otrzymalibyśmy pozycję wyjściową.
Czarny mógłby zbić Białego itd. Taką sytuację nazywamy ko, co po
japońsku znaczy nieskończoność. Grze w nieskończoność zapobiega
reguła ko.
Zasada ko zabrania graczom natychmiastowego odbicia piona,
przeciwnik musi zagrać najpierw gdzie indziej.
Ta reguła obowiązuje jedynie gdy zbijamy i odbijamy tylko jednego piona.
W naszym przypadku z rysunku 18 Biały musi teraz zagrać inny ruch.
Jeśli czarny nie połączy swoje piony, a zagra też inny ruch, wówczas
Biały może zbić czarnego piona, a zasada ko teraz zabrania Czarnemu
odbicia piona.
rys 17 | rys 18 |