logowanie


matematyka » ciekawostki » gry » gry planszowe » gra go » lekcja 4

Zasady gry GO

Wprowadzenie - Reguły podstawowe
Lekcja 1 - Zdobywanie punktów
Lekcja 2 - Zbijanie łańcuchów
Lekcja 3 - Ruch samobójczy
Lekcja 4 - Zasada ko
Lekcja 5 - Terytorium
Lekcja 6 - Żywe i martwe piony
Lekcja 7 - Łapanie pionów
Lekcja 8 - Fałszywe oczy
Lekcja 9 - Duże oczy i seki

Lekcja 4 - Zasada ko

Przyjrzyjmy się sytuacji na planszy z rysunku 17. Biały pion w centrum ma tylko jeden oddech. Czarny może zatem zbić białego piona (rysunek 18) Po zbiciu białego to Czarny ma teraz tylko jeden oddech. Gdyby Biały mógł zbić tego piona odbijając otrzymalibyśmy pozycję wyjściową. Czarny mógłby zbić Białego itd. Taką sytuację nazywamy ko, co po japońsku znaczy nieskończoność. Grze w nieskończoność zapobiega reguła ko.
Zasada ko zabrania graczom natychmiastowego odbicia piona, przeciwnik musi zagrać najpierw gdzie indziej. Ta reguła obowiązuje jedynie gdy zbijamy i odbijamy tylko jednego piona. W naszym przypadku z rysunku 18 Biały musi teraz zagrać inny ruch. Jeśli czarny nie połączy swoje piony, a zagra też inny ruch, wówczas Biały może zbić czarnego piona, a zasada ko teraz zabrania Czarnemu odbicia piona.

rys 17 rys 18

Następna lekcja - Terytorium

© 2024 math.edu.pl      kontakt