Zasady gry GO
Wprowadzenie - Reguły podstawowe
Lekcja 1 - Zdobywanie punktów
Lekcja 2 - Zbijanie łańcuchów
Lekcja 3 - Ruch samobójczy
Lekcja 4 - Zasada ko
Lekcja 5 - Terytorium
Lekcja 6 - Żywe i martwe piony
Lekcja 7 - Łapanie pionów
Lekcja 8 - Fałszywe oczy
Lekcja 9 - Duże oczy i seki
Lekcja 7 - Łapanie pionów
W czasie gry jest wiele okazji do zbijania pionów, szczególnie tych na
granicach terytoriów. Należy zawsze szukać układu z dwoma oddechami.
Na rysunku 23 Czarny posiada słabość z punkcie oznaczonym trójkątem.
Biały atakuje w ten punkt na rysunku 24. Nazywa się to podwójne atari,
gdyż grozi obu grupom. Czarny może obronić jednego piona grając w A lub
dwa piony grając w B.
Inną sytuację pokazuje rysunek 25, na którym ostatni ruch Czarnego
oznaczony jest trójkątem. Jak Biały może zbić tego piona? Rozwiązanie
to rysunek 26, na którym Biały gra atari w 1. Po czarnych 2 znowu atari
3. Czarny nie może uciec, po Czarnym A Biały zbija w B.
Istnieje wiele możliwości łapania pionów, ale o tym w osobnym dziale.
Trzeba trochę treningu i ogrania, aby dostrzec słabe punkty w
formacjach przeciwnika i grać w nie.
rys 23 | rys 24 |
rys 25 | rys 26 |