logowanie


matematyka » ciekawostki » gry » gry planszowe » gra go » lekcja 7

Zasady gry GO

Wprowadzenie - Reguły podstawowe
Lekcja 1 - Zdobywanie punktów
Lekcja 2 - Zbijanie łańcuchów
Lekcja 3 - Ruch samobójczy
Lekcja 4 - Zasada ko
Lekcja 5 - Terytorium
Lekcja 6 - Żywe i martwe piony
Lekcja 7 - Łapanie pionów
Lekcja 8 - Fałszywe oczy
Lekcja 9 - Duże oczy i seki

Lekcja 7 - Łapanie pionów

W czasie gry jest wiele okazji do zbijania pionów, szczególnie tych na granicach terytoriów. Należy zawsze szukać układu z dwoma oddechami. Na rysunku 23 Czarny posiada słabość z punkcie oznaczonym trójkątem. Biały atakuje w ten punkt na rysunku 24. Nazywa się to podwójne atari, gdyż grozi obu grupom. Czarny może obronić jednego piona grając w A lub dwa piony grając w B.
Inną sytuację pokazuje rysunek 25, na którym ostatni ruch Czarnego oznaczony jest trójkątem. Jak Biały może zbić tego piona? Rozwiązanie to rysunek 26, na którym Biały gra atari w 1. Po czarnych 2 znowu atari 3. Czarny nie może uciec, po Czarnym A Biały zbija w B.
Istnieje wiele możliwości łapania pionów, ale o tym w osobnym dziale. Trzeba trochę treningu i ogrania, aby dostrzec słabe punkty w formacjach przeciwnika i grać w nie.

rys 23 rys 24
rys 25 rys 26

Następna lekcja - Fałszywe oczy

© 2024 math.edu.pl      kontakt