logowanie


matematyka » ciekawostki » gry » gry planszowe » gra go » lekcja 2

Zasady gry GO

Wprowadzenie - Reguły podstawowe
Lekcja 1 - Zdobywanie punktów
Lekcja 2 - Zbijanie łańcuchów
Lekcja 3 - Ruch samobójczy
Lekcja 4 - Zasada ko
Lekcja 5 - Terytorium
Lekcja 6 - Żywe i martwe piony
Lekcja 7 - Łapanie pionów
Lekcja 8 - Fałszywe oczy
Lekcja 9 - Duże oczy i seki

Lekcja 2 - Zbijanie łańcuchów

Łańcuch to zbiór kamieni tego samego koloru połączonych bezpośrednio liniami. Oddechy łańcucha pionów liczymy podobnie jak oddechy jednego piona. Oddech to wolne, nie zajęte przecięcie w najbliższym sąsiedztwie. Na rysunku 9 łańcuch złożony z 4 kamieni posiada 9 oddechów. Aby zbić ten łańcuch, biały musi zająć wszystkie jego oddechy. Na rysunku 10 Biały zajął 8 oddechów i Czarnemu pozostał tylko jeden oddech. O takiej sytuacji mówimy, że Czarny jest w atari - czyli w niebezpieczeństwie zbicia. Po zajęciu przez Białego tego oddechu Czarny zostaje zbity, a cztery piony zdjęte z planszy zostają jeńcami. Łańcuch przedstawiony na rysunku 11 ma pięć oddechów. Poniżej brzegu planszy nie ma linii, stąd piony na brzegu mają mniej oddechów. Natomiast rysunek 12 przedstawia łańcuch złożony z dziesięciu oddechów. Punkt A i B liczy się jako jeden oddech choć łączą go z łańcuchem dwie i trzy linie.

rys 9 rys 10
rys 11 rys 12

Następna lekcja - Ruch samobójczy





© 2023 math.edu.pl      kontakt