Zasady gry GO
Wstęp
Aby zagrać w Go potrzebujesz planszę, piony, no i przeciwnika. Plansza drewniana Goban złożona jest z siatki 19 linii poziomych i 19 linii pionowych. Można grać na mniejszych planszach zalecanych dla początkujących. Piony koloru białego i czarnego zwane kamieniami (180 czarnych i 180 białych). Przeciwnikiem może być każdy, kto umie bądź chce się nauczyć tej fascynującej gry. Jest też przeciwnik, który zawsze chętnie stawia kamienie - to program komputerowy.
Poniżej przedstawiam krótkie lekcje zobrazowane przykładami, po których można zacząć przygodę z GO.
Wprowadzenie - Reguły podstawowe
Lekcja 1 - Zdobywanie punktów
Lekcja 2 - Zbijanie łańcuchów
Lekcja 3 - Ruch samobójczy
Lekcja 4 - Zasada ko
Lekcja 5 - Terytorium
Lekcja 6 - Żywe i martwe piony
Lekcja 7 - Łapanie pionów
Lekcja 8 - Fałszywe oczy
Lekcja 9 - Duże oczy i seki
Reguły GO
Reguła 1
Na początku gry plansza jest pusta. Czarny wykonuje pierwszy ruch. Gracze wykonują ruchy na zmianę. Ruch polega na postawieniu piona na pustym skrzyżowaniu linii.
Reguła 2
Jeśli gracz wykona ruch pozbawiający grupę przeciwnika ostatniego oddechu zdejmuje ją z planszy i zatrzymuje piony do końca gry jako jeńców.
Reguła 3
Nie wolno wykonywać ruchów, które pozbawiają własną grupę ostatniego oddechu chyba, że ten ruch zbija jednego lub więcej pionów przeciwnika.
Reguła 4
Jeśli jeden z graczy zbije piona powodując ko (sytuację w której można odbijać piony w nieskończoność) drugiemu nie wolno odbić piona w ruchu następnym. Musi wykonać najpierw inny ruch.
Reguła 5
Zamiast postawienia piona na planszy gracz może pasować. Gdy obaj gracze pasują bezpośrednio po sobie gra jest zakończona.
Reguła 6
Po zakończeniu gry wypełnia się wszystkie punkty neutralne tzn. punkty, które nie należą do żadnego terytorium. Wszystkie martwe piony usuwa się z planszy i dodaje do jeńców. Każdy z graczy otrzymuje po jednym punkcie za każde puste skrzyżowanie wewnątrz swojego terytorium. Do tego dodaje się liczbę jeńców. Ten kto zdobył większą ogólną liczbę punktów wygrywa.